ODO Szkolenia

Kim są brokerzy danych?

Przeglądając strony, dokonując zakupów przez internet, prowadząc wideorozmowy lub reagując na posty w mediach społecznościowych tworzy się nasz profil reklamowy. Brokerzy danych skrzętnie go wykorzystują.

Kim są brokerzy danych? To Eksperci w gromadzeniu takich profili. Zbierają oni na nasz temat jak najwięcej informacji, a następnie sprzedają się reklamodawcom.

Nawet jeśli świadomie korzystamy z internetu, nie logujemy się na nieznane nam strony, czy używamy trybu incognito, to nasze dane i tak prędzej czy później wyciekną do sieci. Wystarczy jeden, często nieświadomy krok by informacje o nas trafiły w nieporządne ręce.
Pamiętajcie, że RODO daje nam możliwość naciskania ma brokerów, czy twórców reklam, by usnęli nasze dane!  Obecnie tworzone są również aplikacje, dzięki którym specjalny algorytm sprawdzi prawdopodobieństwo tego, czy jakiś broker posiada nasze dane.
Akademia RODO – zapoznaj się z ofertą bezpłatnych szkoleń dot. ochrony danych i bezpieczeństwa w sieci
Jedną z nich jest Incogni. Jest to aplikacja, dzięki której możemy sprawdzić gdzie nasze dane są przetrzymywane. Podpisując pełnomocnictwo zgadzamy się na to, by przedstawiciele tej firmy kontaktowali się z brokerami celem usunięcia naszych danych. Proces jest dla nas jawny i klarowny, bo jesteśmy na bieżąco informowani o przebiegu procesu usuwania naszych danych.
Rzadko który użytkownik wie, że firmy aktywnie działające w internecie mają możliwość pozyskania naszych danych z 3 obszarów:
  • 1st party data: czyli dane własne – pozyskane m.in. ze strony internetowej firmy, Google Analytics, systemu CRM, czy wewnętrznej wyszukiwarki,
  • 2nd party data: informacje pochodzące z firmy, która sama je zbierała, czyli np. Social media, aplikacje sprzedażowe, wyszukiwarki, ankiety, formularze, itp.,
  • 3rd party data: dane pochodzące od firm, które ich nie zbierają ale je agregują. Czyli tzw. hurtownie danych, które na różny sposób pobierają dane z witryn, nie będąc ich administratorami. Tworzą oni paczki, segmenty i grupy, które następnie… wystawiają na licytacje i sprzedają.
Dzięki temu np. trafia do nas reklama celowana. Jakie jeszcze konsekwencje niesie za sobą obracanie naszymi danymi? M.in.:
  • telemarketing – słynne telefony „z fotowoltaiką”,te organizacje często pobierają nasze dane od blokerów, czy z hurtowni danych!
  • interesujesz się lotem paralotnią lub skokiem ze spadochronem? – Twoja historia wyszukiwań i odwiedzane strony (zapisane cookie) mogą trafić również do Twojego dostawcy ubezpieczenia. Dzięki temu w specjalnych narzędziach Google może do danego cookies (które pozyskał od blokerów/hurtowni) „przypisać” Twój adres mailowy i… znacznie zwiększyć Ci koszt składki ubezpieczeniowej.
Oczywiście ten sam dostawca może tę bazę cookies wykorzystać na kilka innych sposobów, również kierując reklamę do osób, które ich klientami nie są:
  • urządzasz dom/mieszkanie i kupujesz sporo w internecie? W przypadku, gdy Twoje dane wrażliwe, chociażby przez atak hakerski, wypłyną z sieci – możesz mieć problem. Potencjalni złodzieje, mają doskonałą bazę zakupionych sprzętów, Twój adres (bo towar wysłano pocztą) i kwotę jaką wydałeś.
  • kredyty i pożyczki brane w imieniu osób, które o tym nie mają pojęcia…
Nasze dane gromadzone są nie tylko poprzez zakupy w internecie, czy wyszukiwane strony. Pamiętajcie, że nawet grając w gry online, czy PlayStation często robimy to przez wifi, logujemy się mailem, itp. – udostępniamy więc nasze dane i lokalizację.
W większości to my sami bezpłatnie przekazujemy nasze dane do obrotu! Również poprzez podawanie swoich adresów mailowych, by zapisać się do newsletterów, walcząc w ten sposób o 10% rabaty. Pamiętajcie, że nasze dane są warte 1000 razy więcej niż ten rabat!
Zapraszamy na naszą grupę na Facebooku: RODO od podstaw.

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest postyPowrót do sklepu